16 Ağustos 2019 Cuma

Suç ve Ceza - Dostoyevski | Kitap Yorumu

  Sonunda artık kültün de kültü olmuş Suç ve Ceza'yı okuyabildim. Hatırlıyorum lisedeyken hocamız sınavda soracaktı yarım yamalak hatırlıyorum bir şeyler ama kitabı bitirdiğimi bile hatırlamıyordum. Kafamda hep bir ara okurum düşüncesi vardı. O zamanlar iyiki okumamışım diyorum. Çünkü kitabı anlamayabilirdim. Tabi burada tam olarak bir kitap yorumu yapamam. Çünkü kitap denilince akla ilk gelen kitaplardan biri olan Suç ve Ceza'yı yorumlamak bana kalmamış. Suç ve Ceza, Dostoyevski'den okuduğum 2. kitaptı. Daha önce Yeraltından Notlar'ı okumuş ve gerçekten beğenmiştim usta yazarı. Yine bir insanın psikolojisini işleyişi muazzam. Tabi kitabı daha iyi anlayabilmek adına yazarın hayatını da araştırmanızı tavsiye ederim. Bir katilin psikolojisini ele alırken nasıl böyle ustalıkla yazdığını, kitaptaki karakterlerin nasıl bir yaşanmışlıktan çıktığını daha iyi anlamanıza yardımcı olacaktır. 

  Açıkça söylemek gerekirse kitabı okumakta yer yer zorlandım. Kendi adıma çok sürükleyici olduğunu da söyleyemeyeceğim. Uzun süre kitap okuyamadıktan sonra bir anda neredeyse 700 sayfalık bir başyapıtı okumak belki zor gelmiş olabilir bilemiyorum. Bir de Rus adları o kadar karışık geldi ki bir kişinin üç tane adı var ve bazen farklı şekillerde adı kullanılıyor. O yüzden Google'dan açıp karakterlerin tam adlarına bakmıştım hatta. Size de okuyacaksanız bunu yapmayı tavsiye ederim. Bir de kitabı okumadan önce baktığım çoğu yorumda Raskolnikov birini öldürdü diye vicdan azabı çekiyor tarzı cümlelerle karşılaştım. Kitabı okuduktan sonra aslında çoğu şeyi kulaktan dolma bilgilerle yanlış öğrendiğimi anladım. Ortada ne sefaletten kurtulmak için işlenen bir cinayet var ne vicdan azabı. Zaten cinayetin gerçek nedeni kitabın çok ileriki sayfalarında geçiyor. Okuyunca ben de anladım ki aslında Dostoyevski'nin yazdığı kurgu çok daha başka bir şeyi anlatmakta. Bunu da okuyup anlamanızı tavsiye ederim. Ölmeden önce okunması gereken kitaplardan bir tanesi olduğunu düşünüyorum.

4 yorum:

  1. Hayatımda en sevdiğim kitaptir

    YanıtlaSil
  2. Birkaç sene önce okudum ama beklediğim kadar beğenmedim. Sanırım bunda okuduğum yayınevinin de etkisi var. Bu yüzden birkaç yıl sonra tekrar okumak istiyorum. Tabii önce 700 sayfalık bir Dostoyevski kitabını okuyacak enerjiyi toplamam lazım :-)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Klasiklerde çevirinin azizliğine uğrayan çok oluyor malesef. Bunun dışında okunması gerçekten ciddi bir konsantrasyon gerektiriyor.

      Sil