18 Mayıs 2016 Çarşamba

2016 Eurovision Birincisi : Jamala - 1944


2016 Eurovision Ukrayna

Herkese Merhabalar!
  Hiç aklımda böyle bir Eurovision birincisiyle ilgili yazı yazma planı falan yoktu. 2016 Eurovision'u izlemedim bile. Ancak her yerde yarışmada birinci olan şarkının Türkçe sözleri olduğu, kazanmış kadar olduk tarzında haber başlıkları görünce merak edip şarkıyı dinledim. 1944 adlı şarkı Kırım Tatarlarının sürgününü konu alıyor. Gerçekten şarkıyı dinledikten sonra tüylerim diken diken oldu. Mükemmel bir şarkı olmuş.! Özellikle şarkının sonlarına doğru olan o ağıt kısmına bayılıyorum. O ağıtta çekilen tüm acılar yankı buluyor sanki. Jamala o kadar içinden gelerek söylüyor ki şarkıyı söylerken ara sıra içli sesler çıkarıyor.


                

Nakaratı Türkçe olan şarkının sözleri şu şekilde:
When strangers are coming
Yabancılar geldiğinde
They come to your house
Evlerinize gelecekler
They kill you all and say
Hepinizi öldürecekler ve diyecekler ki
We're not guilty
Biz suçlu değiliz
Not guilty
Suçlu değiliz

Where is your mind?
Aklınız nerede?
Humanity cries.
İnsanlık ağlıyor.
You think you are gods.
Tanrı olduğunuzu sanıyorsunuz.
But everyone dies.
Ama herkes ölür.
Don't swallow my soul.
Ruhumu geri almayın.
Our souls.
Ruhlarımızı.

Yaşlığıma toyalmadım.
Gençliğime doyamadım.
Men bu yerde yaşalmadım.
Ben bu yerde yaşayamadım.
Yaşlığıma toyalmadım.
Gençliğime doyamadım.
Men bu yerde yaşalmadım.
Ben bu yerde yaşayamadım.

We could build a future.
Bir gelecek inşa edebiliriz.
Where people are free to live and love.
İnsanların yaşamak ve sevmek için özgür olduğu bir yerde.
The happiest time.
En mutlu zaman.

Where is your heart?
Kalbiniz nerede?
Humanity rise.
İnsanlık ayağa kalk.
You think you are gods.
Tanrı olduğunuzu sanıyorsunuz.
But everyone dies.
Ama herkes ölür.
Don't swallow my soul.
Ruhumu geri almayın.
Our souls.
Ruhlarımızı.

  Bu kadar kısa ama öz cümlelerle yaşanan insanlık dramı bu kadar iyi anlatılabilirdi. Jamala'ya büyükannesi sürgün sırasında yaşadıklarını anlatmış. Bu acı dolu bir aile hikayesinden etkilenen Jamala bu şarkıyı yazmış. Şarkı 1944 adını sürgünün olduğu yıldan alıyor. Jamala'nın bu duyarlılığını ayakta alkışlıyorum. Gerçekten helal olsun!
   Ben Nermin Bezmen'in yazdığı, dedesi Kurt Seyt'in hayatını anlatan iki kitabı da okumuştum. O kitaplardan sonra Kırım Türkleriyle ilgili az çok bilgim vardı. Kitabı okuduktan sonra Kırım Türklerine merak salıp araştırmıştım. Gerçekten de tarihe baktığımızda çok büyük acılar karşımıza çıkıyor. O insanların yaşadıkları çok çok ağır şeylerdi. Elimizden yaşananları geri almak gelmiyor malesef. Şu aşamada önemli olan unutmamak ve unutturmamak... Eminim ki Jamala bu başarısıyla bu meseleyi tekrar gündeme getirdi. Bu olayı bilmeyenler için bir kapı araladı, farkındalığı artırdı.
  Onedio'da çok güzel bir içerik var Kırım Tatar sürgünüyle ilgili Google' a yazarsanız bulursunuz. Şahsen ben istiyorum ki herkes o insanlara yapılan zulmü bilsin. Elbette bazıları bu durumdan oldukça rahatsız ancak gerçeğin önüne kimse geçemez. Jamala ya da Türkçe adıyla Cemile, şarkısıyla ve vermek istediği mesajla herkesi etkiledi. Sonuna kadar hak etti birinciliği!

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder