11 Nisan 2017 Salı

Satranç - Stefan Zweig | Kitap Yorumu


İnsan sabahtan akşama kadar bir şey olmasını bekler ve hiçbir şey olmaz. Bekleyip durur insan. Hiçbir şey olmaz. İnsan bekler, bekler,bekler, şakakları zonklayana dek düşünür, düşünür, düşünür. Hiçbir şey olmaz. İnsan yalnız kalır. Yalnız. Yalnız.

  Merhaba Arkadaşlar!
  Dün Stefan Zweig'ın okuduğum ilk kitabı olma özelliğini taşıyan Satranç'ı bitirdim. Gerçekten çok güzeldi. Okuduktan sonra düşündüren kitaplar okumayalı uzun zaman geçmiş bunu fark ettim. Dr. B bir hiçliğin ortasında tutuklu kalmaktadır. Düşünecek, yapacak, görecek hiçbir şey bulamamaktadır. Sorguya götürülürken gizlice bir kitabı odasına sokmayı başarır. Kitap satrançla ilgilidir. Bu kitaba dört elle sarılır çünkü yeni bir şey bulmuştur. Zamanla satranç yüzünden psikolojisi daha da bozulur. Bu tutukluluktan kurtulduğunda dünyanın en iyi satranç oyuncusuyla bir gemide karşılaşır. Devamını ise okuduğunuzda öğrenmeniz daha uygun olacaktır. Kitabın tılsımını bozmak istemem. 


  Satranç’ı okumadan önce adından yola çıkarak ne anlattığıyla ilgili bir fikrim vardı. Satrançla ilgili bir şeyleri konu alacağını biliyordum ama bu şekilde ele alacağını tahmin edememiştim. Satranç aslında yazarın anlatmak istediğini aktarabilmesi için bir amaç değil araçmış. Kitaptaki kişiler aslında birer sembolmüş. Böyle olduğunu düşününce insan daha da bir etkileniyor. Kitabı okurken pek çok şeyi düşündüm: İnsan beyninin ne kadar eşsiz ve tuhaf olduğunu, hiçliğe terk edilen bir insanın bunun yerine işkenceyi bile tercih edebileceğini, insan psikolojisinin çok büyük sırlar barındırdığını...

  İncecik bir kitap ama içinde çok büyük çıkarımlar barındırıyor. Yazarın intihar etmeden aylar  önce kaleme aldığı bir kitap olduğundan Zweig’ın içinde bulunduğu durumdan izlere rastlıyorsunuz. O dönemin özellikleriyle karşılaşıyorsunuz. Buna rağmen kitabın dili hiç ağır değildi hatta çok akıcıydı. Sonunun nereye bağlanacağını merak edip zevkle okudum. Altı çizilmeye değer çok anlamlı satırlarla karşılaştım. Yazarın diğer eserlerini de şimdiden merak etmeye başladım. Neyse ki kitapları da oldukça makul bir fiyattan satışa sunuluyor. 



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder